Ferrero, właściciel marki Nutella zagroził pozwem organizatorom Światowego Dnia Nutelli uznając, że administratorka strony promującej wydarzenie naruszyła monopole intelektualne firmy.

Co roku 5 lutego obchodzi się Światowy Dzień Nutelli podczas którego fani dzielą się przepisami na dania z ich ulubionym kremem. Nie spodobało się to prawnikom Ferrero, którzy wysłali do administratorki list, w którym domagali się zaprzestania naruszania znaku towarowego.

Ciężko wytłumaczyć tego typu zachowanie – strona stanowiła wyłącznie formę promocji produktu, zachęcała do zakupu i kreatywnego wykorzystania w codziennych posiłkach. Nikt nie czerpał z tego korzyści majątkowej (prócz firmy Ferrero). Ochrona monopolu stała się jednak ważniejsza od interesu firmy.

Na szczęście sprawa została rozwiązana, kiedy informacje o skandalu dotarły do kierownictwa i po rozmowie z administratorką zażegnano konflikt. Pozostaje jednak duży niesmak, a zaufanie klientów do marki mogło poważnie ucierpieć.

Sytuacja pokazuje też jeszcze jeden fakt: monopole intelektualne tworzą system zupełnie oderwany od rzeczywistości, którą mają regulować. Prawnicy odpowiedzialni za kontrolę znaku towarowego podjęli działania zupełnie nie zważając na interes firmy uznając, że absolutna kontrola nad monopolami jest ważniejsza podstawowa działalność koncernu.

źródło: techdirt