Podczas gdy w Polsce nie ustaje spór o sensowność powstania otwartych e-podręczników w ramach programu Cyfrowa Szkoła, a wręcz dochodzi do prób zatrzymania ich siłą, w USA nadszedł czas pierwszych podsumowań kilkuletniego doświadczenia z cyfrowymi zasobami edukacyjnymi. Dziś w Waszyngtonie miała miejsce premiera raportu „Out of Print: Reimagining the K-12 Textbook in a Digital Age”, który próbuje przedstawić zmiany zachodzące dzięki nowym technologiom i innowacjom w podejściu do prawa autorskiego w edukacji.

Raport przygotowało Stowarzyszenie Dyrektorów ds. Technologi Edukacyjnych (SETDA), a do jego powstania przyczyniły się warsztaty, w których brali przedstawiciele firm i organizacji, od Apple i Intela po Fundację Hewlettów, Billa i Melindy Gates oraz Creative Commons. Raport nie tylko bada i sumuje trendy już zmieniające amerykańskie szkoły, takie jak masowe przejście na cyfrowe zasoby edukacyjne, zmiany procesu i cyklu ich przygotowania, rosnącą popularność samodzielnej edukacji dzięki dostępności online kursów tworzonych przez wyższe uczelnie (np. OpenCourseWare) czy firmy (np. Coursera). Autorzy przewidują również, jak wielomilionowe inwestycje w nowoczesną edukację i cyfrowe zasoby w Stanach Zjednoczonych zmienią ten rynek jeszcze bardziej.

Raport, choć ledwie 50 stronicowy, dzięki ogromnej różnorodności polityk edukacyjnych poszczególnych stanów prezentuje bardzo różne modele, udowadniając że sposoby na ewolucję w edukacji mogą być bardzo różne. Na przykład Indiana, Iowa i Georgia redefiniują rynek za pomocą specjalnych funduszy „podręcznikowych”, które uwzględniają możliwość finansowania sprzętu komputerowego i mobilnego zamiast lub jako uzupełnienie podręczników; Utah i California decydują się coraz bardziej na Otwarte Zasoby Edukacyjne. W sumie 22 stany wprowadziły politykę edukacyjną nastawioną na różnego rodzaju produkcję i wsparcie cyfrowych podręczników oraz sprzętu mobilnego lub otwartych zasobów edukacyjnych.

Raport zawiera również szereg rekomendacji, które warto przemyśleć pod kątem polskiej sytuacji, m.in. zadbanie o maksymalnie szerokie prawa do ponownego wykorzystania zasobów (czyli stosowanie otwartych zasobów edukacyjnych), zrównoważone finansowane urządzeń i infrastruktury dostępu do sieci w szkołach, rozwój procesów kontroli jakości oraz stałej i aktualnej promocji dobrych praktyk zarówno na poziomie polityki, jak i realizacji programów w szkołach przez nauczycieli.

Raport w jęz. angielskim dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa, można pobrać stąd. Wykorzystano grafikę z raportu na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa.